Eerste week - Reisverslag uit Hebron, Palestina van Megan - WaarBenJij.nu Eerste week - Reisverslag uit Hebron, Palestina van Megan - WaarBenJij.nu

Eerste week

Door: Megan

Blijf op de hoogte en volg Megan

19 Juli 2014 | Palestina, Hebron

Hoi iedereen,

Ik ben hier nu een week. Op 12 juli ben ik vertrokken vanuit Amsterdam richting Tel Aviv. Na een stop in Frankfurt en een stop in Athene kwam ik aan op Tel Aviv Ben Gurion Airport. Vijf minuten na aankomst ging het alarm af en moesten alle passagiers naar een schuilkelder. Later hoorde ik dat Hamas het vliegveld aanviel. Eerst was ik een beetje bang, maar toen ik zag hoe kalm alle Israelische passagiers waren trok dat snel weg. Na een paar minuten mochten we de schuilkelder weer uit. Na een korte ondervraging door de douane (omdat ik naar Palestina ging) kreeg ik een visum en mocht ik doorlopen.

Ik vervolgde mijn reis naar Hebron en zocht naar een bus richting Jeruzalem. Ik liep een paar keer van binnen naar buiten omdat ik het niet kon vinden. Buiten ontmoette ik een meisje van Arabische afkomst die ook naar Jeruzalem moest en we besloten samen naar de bus te gaan. Toen we het vliegveld weer binnen wilden gaan kwam er een man naar ons toe. We werden ondervraagd en moesten uitleggen waar we heengingen. Het vreemde was dat ik in mijn eentje niet werd ondervraagd, maar nu er een Arabisch meisje bij was wel... We werden doorgelaten en vonden de bus naar Jeruzalem.

Twee bussen en twee taxi's later was ik in Hebron. Ik wachtte een tijdje in het kantoor van de organisatie (Excellence Center) en ontmoette Rafat daar. Rafat is het hoofd van de organisatie. Ik werd naar mijn gastgezin gebracht. Een man en een vrouw met vijf kinderen. Ze zijn allemaal heel lief en gastvrij.

Omdat het Ramadan is moeten ze vasten tot zonsondergang. Mijn eerste avond gingen we naar familie van ze voor iftar. Er waren denk ik wel dertig mensen binnen, maar de familie is nog groter. Het eten was heerlijk.

De familie is zo lief en gastvrij. Een paar dagen geleden ging ik logeren bij de nichtjes van mijn gastzus. We maakten er een meidenavond van en ze zeiden dat ze met geen van de andere buitenlandse meisjes zo goed om konden gaan. Dat was echt heel lief.

Ik heb ook al een paar keer les gegeven. Het niveau van de studenten verschilt. Lesgeven is heel leuk en de studenten zijn heel ijverig en willen graag Engels leren.

Gister ben ik voor het eerst naar de oude stad gegaan. We gingen naar de Ibrahimi moskee. Mijn jongste gastzusje had mijn hoofddoek om gedaan. Om bij de moskee te komen moet je door een checkpoint. Dit checkpoint was klein, desondanks was het wel heftig om te zien. Een van de Israelische soldaten maakte de azan (oproep tot gebed) van de muezzin belachelijk. Helaas mocht ik de moskee niet in omdat het vrijdaggebed blijkbaar alleen voor moslims is.

Verder heeft mijn gastvader me een beetje door de stad gereden. We zijn bij de enige kerk in Hebron geweest, maar die was gesloten. Het schijnt dat de pastoor ook niet zo aardig is tegen christenen die niet Russisch-Orthodox zijn, dus misschien moet ik wel blij zijn dat de kerk gesloten was.

Dat waren de hoogtepunten van mijn eerste week in Hebron een beetje. Vanavond ga ik met mijn gastgezin naar Bethlehem. De vader heeft daar een resort.

  • 19 Juli 2014 - 14:24

    Ellen:

    Super leuk om je eerste verslag te lezen. Ik ben zo trots op je. Ik heb de link ook doorgestuurd naar Jeanet, want die belde vanmorgen omdat ze wel een beetje ongerust was vanwege het nieuws over Gaza. Knusjes van M&M (en ook van mij natuurlijk). Ze missen je. Maloentje stond gisteravond voor je deur te miauwen.

  • 19 Juli 2014 - 16:16

    Melissa:

    Leuk Megan! Cool dat je daar bent. Veel plezier en ik kijk uit naar je volgende verslag.

    Xxx Melissa

  • 20 Juli 2014 - 13:27

    Paps:

    Hoi Megan, zo op de foto's te zien heb je het daar wel goed. Praat je arabisch met het gastgezin of ook engels? Ik neem aan dat het lekker warm op de Westbank is. Ga je ook Jeruzalem nog bekijken ? We horen het allemaal wel. Groetjes Luuk en Marianne



  • 21 Juli 2014 - 12:01

    Mieke:

    Ha die Megan, stoer hoor deze reis. En wat een leuk verslag, ik ben er helemaal bij. Als je het niet vervelend vindt blijf ik je 'volgen'. Heeft dit gastgezin al vaker vrijwilligers onderdak geboden en hebben zij een band met de organisatie waar jij voor werkt? Leuk dat het zo klikt met het gastgezin, dat maakt het tot een nog mooier verblijf. Een goede tijd daar! Groet, Mieke

  • 22 Juli 2014 - 17:18

    Erik Jan:

    Hoi Megan,
    wat ben je toch een koelbloedige tante! Ik moet wel aan je denken nu de oorlog daar zich verhevigt!
    Het zal wel heel leerzaam zijn om echt tussen de Palestijnen te bivakkeren. Zo leer je de mensen en het leven daar goed kennen! Rebbel je al lekker arabisch?
    Die foto van jou met burka, staat je hartstikke goed! En dat eten dan, ziet er lekker uit zeg! Kan jij wel eten voor jezelf vinden? Want ik neem aan dat jij niet aan de ramadan doet. Of maken ze in het gastgezin eten voor je, voor overdag?
    Take it easy en kijk goed uit!

    greetz,
    Erik Jan

  • 22 Juli 2014 - 20:16

    PETER:

    HEEEEE MEGAN MEISSIE!!

    Weet je Megan je bent een SCHATJE!

    AJUUUUUUUUS

  • 23 Juli 2014 - 21:45

    Maarten & Mirjam:

    Hey Megan, wat een avontuur joh! Echt leuk om te lezen wat je meemaakt en hoe je het ervaart. Zo te horen is het "gewone" dagelijkse leven daar al een hele ontdekkingsreis... En nu we dan toch onze eigen ★ van Bethlehem in de familie hebben: verlicht ons aub met meer mooie verhalen en veel foto's! Veel inspiratie en groetjes van die andere M&M ;)

  • 31 Juli 2014 - 05:29

    Hans:

    Hoi Megan

    Zorg dat je veilig blijft! Blijf uit de buurt van het geweld daar. Mooi en moedig dat je dit doet maar ik zou geruster zijn als je weer thuis bent.

    Groetsels Hans ( van Nicole)

  • 02 Augustus 2014 - 13:20

    Marielle:

    Heey echt helemaal top!! Ga zo door

    Kussie

    Marielle

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Megan

Actief sinds 11 Juli 2014
Verslag gelezen: 394
Totaal aantal bezoekers 45360

Voorgaande reizen:

12 Juli 2014 - 27 Augustus 2014

Reis naar Hebron, Palestina voor vrijwilligerswerk

Landen bezocht: